miercuri, 10 noiembrie 2010

Umbra vantului - Carlos Ruiz Zafon

Aseara am terminat de citit Umbra vantului. Mi-a lasat un gust amar si o senzatie de frica.
Desi a inceput promitator, cu o vizita la o biblioteca magnifica si secreta (Cimitirul Cartilor Uitate),  pe parcurs subiectul s-a invartit si s-a rasucit pana a devenit unul sangeros. Cartea asta nu o recomand celor slabi de inger si nici celor care vor sa se relaxeze. Iti face inima sa bata si tensiunea sa-ti creasca, iti provoaca greata, frica, te nelinisteste, te intristeaza si te agita. Povestea desi se vrea a fi una clasica, de dragoste, se transforma vizibil si in scurt timp de la terminarea primelor 10 pagini intr-un roman politist, intr-o drama si intr-un tablou horor.
O carte despre o carte, Umbra vantului fiind titlul cartii in jurul careia se invarte naratiunea, aduce in atentia noastra cateva povesti de dragoste incalcite si nefericite, cu final dureros. Pe mine personal tare m-au afectat descrierile acestora. Autorul vrea sa expuna o poveste intensa, plina de ciudatenii si intamplari care mai de care mai "colorate", pentru a parea mai interesanta, insa parerea mea este ca o trage prea tare de par si asteptarile noastre sunt inselate.
La intrebarea "ai recomanda cartea asta?" as raspunde NU. Gusturile nu se discuta si tot ce am scris este numai parerea mea. Nu contest ca am citit pareri ale altor cititori care laudau aceasta carte si vorbeau numai de bine despre ea. Eu pur si simplu abia am asteptat sa o termin, dar asta numai pentru ca nu-mi place sa incep o carte si sa o las neterminata.
Deci nu am avut o experienta placuta, nu m-a fascinat, nu m-a captivat, nu m-a prins. poate am mai mult noroc cu urmatoarea :)

7 comentarii:

  1. Buna!In sfirsit o recenzie apropiata de parerea pe care mi-a lasat-o mie aceasta cartulie. Incepusem sa cred ca mi-a scapat ceva de nu mi-a placut porcaria asta de carte:)
    Dimpotriva, pe mine nu m-au impresionat descrierile. Mi s-a parut ca Zafon este de fapt un afon in ale scrisului. Singurele mijloace pe care pare sa le aiba la indemina sint cliseele, imaginile uzate (noaptea ploioasa peste un castel parasit, camera plina de pinze de paianjen si crucifixuri, etc) si glumele imbecile. N-ma gasit nimic bun la cartea asta. Incep sa asociez ideea de best seller cu maculatura).

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim, nu cred ca avea rost sa scriu o recenzie frumoasa acestei carti numai pentru ca este bestseller :)
    Sa zic ca ma bucur ca si altcineva gandeste ca mine? As parea prea mandra. Atunci spun: multumesc ca mi-ai demonstrat ca nu sunt singura care gandeste asa :D
    Cat despre asocierea cuvantului bestseller cu maculatura, hai sa nu fim atat de rai si sa ramanem deschisi la minte :)
    Multumesc frumos pentru vizita!

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu nu inteleg cum poti afirma in acelasi paragraf aceste doua lucruri:
    1: "Iti face inima sa bata si tensiunea sa-ti creasca, iti provoaca greata, frica, te nelinisteste, te intristeaza si te agita.";
    2: "..nu m-a captivat, nu m-a prins.." ?
    Nu ti se pare ca te cam contrazici? Poate vroiai sa spui doar ca nu te-ai regasit pe tine insati in paginile acestei carti.

    Romanul este clar un roman clasic in stil gotic si credeam ca ti-ai dat seama de la inceput ca nu este o poveste de dragoste pufoasa si roz.

    Gusturile clar nu se discuta si recunosc faptul nu sunt de acord cu criticile voastre pentru ca eu prefer acest gen de carti in detrimentul celor siropoase, dar asta nu inseamna ca acest roman este "o porcarie".

    O zi buna,
    Martha

    RăspundețiȘtergere
  4. Si o carte nu este buna pentru ca este bestseller, ci este bestseller pentru ca e buna.

    RăspundețiȘtergere
  5. Martha, nu vad de ce as fi nevoita sa-mi justific parerile personale, dar totusi o voi face :)
    Captivat inseamna frica si neliniste? Mie sentimentele astea mi le-a lasat.
    Am precizat ca am citit cartea pana la capat numai pentru ca nu-mi place sa las o carte neterminata. Deci nu, nu ma contrazic. :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Pentru mine "captivat" e valabil atat pentru stari negative cat si pentru cele pozitive si se refera la faptul ca te-a absorbit povestea si ai simtit-o, adica nu te-a plictisit, ci ti-a atras toata atentia. Un roman bun te face sa il simti asa cum e el, indiferent ca e drama, ca e comedie, ca e dragoste sau ce-o fi. Daca nu ti-a placut ce ai simtit asta e alta mancare de peste si nu are legatura cu cat de bine sau prost scrie autorul, ci doar cu nepotrivirea starii tale de spirit cu cea a cartii.

    Cred ca cel mult m-a deranjat cuvantul "porcarie" din primul comentariu si faptul ca nu l-ai dezaprobat absolut deloc. Nu ti-am cerut sa te justifici, dar cred ca am si eu dreptul sa-mi spun punctul de vedere asa cum ti l-ai spus si tu (si sper ca nu te deranjeaza ca imi expun parerea pe blogul tau).

    Si scriu aici doar ca sa vada lumea (inca o data) ca parerile sunt impartite si sunt de toate culorile, nici macar doar albe si negre.

    Apreciez ca mi-ai raspuns la comentariu si nu mi l-ai respins.

    O zi frumoasa si azi,
    Martha

    RăspundețiȘtergere
  7. Martha, este adevarat ce spui si nu contest acest lucru. Dar asa cum tu ai parerea ta, eu am parerea mea si cel care a comentat primul are parerea lui. Nu interactionam asa cum ne-am dori (sau asa cum si-ar dori altii) cu fiecare carte citita. De regula avem anumite asteptari si ramanem dezamagiti cand aceste asteptari nu se concretizeaza. Fiecare percepem aceeasi carte in mod diferit si asta pentru ca o citim in momente diferite, cu stari emotionale diferite si inconjurati de elemente diferite. Probabil ca daca as fi citit cartea intr-o alta luna dintr-un alt an si cu o stare emotionala incarcata de stresul zilnic, as fi plans pana la epuizare.
    Incerc din rasputeri sa-mi pastrez mintea deschisa si sa nu judec, dar parerea mi-am format-o si daca cineva m-ar intreba daca as recomanda cartea asta, as raspunde fara remuscari: "Nu!".

    Nu resping comentariile daca nu sunt jignitoare si daca nu sunt spam-uri, deci poti linistita sa-ti spui parerea in legatura cu orice scriu eu pe blog :)

    O zi minunata iti doresc si eu tie, draga Martha!

    RăspundețiȘtergere

Cele mai citite articole din acest blog